Turki - 3 (Days in Istanbul)

03/03/2012

Assalamualaikum.. :)
smua dah baca 2 post pasal perjalanan di Turki, and this is the last one. InsyaAllah~
Days in Istanbul. City of the conquerer. Sultan Mahmet Al Fateh. City of Champion. Manchester United (UEFA CL 2007-2008).

tapi yang manchester tu bkn ape pon kalau nak dibandingkan dengan sejarah Sultan Mahmet Al Fateh. Pemimpin kepada kerajaan yang pernah diceritakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad).


Subhanallah, benar segala apa yang disampaikan oleh Nabi kita itu kerana pada tahun 1451m, perkara yang diceritakan oleh baginda benar2 berlaku apabila remaja yang baru berusia 21 tahun pada masa itu berjaya menawan kembali Constantinople. Sultan Mahmet adalah sebaik2 raja dan tentera baginda adalah sebaik2 tentera. 

kitorang ke Istanbul pada malam sabtu, naik bus yang sama kitorng naik untuk ke Ankara. bus pkul 12.30mlm dan sampai pukul 6 pgi. naik train ke Camberlitas untuk ke hotel. kami stay kat Cordial House Hotel. tempah sebelum datang istanbul lgi. check in dan terus keluar.. no time to waste. hehe

breakfast di Mcdonald berhampiran.. mcdonald je? yelaa, yang lain harga macam apa. smua mahal. hahaha
Lepas sarapan, berjalan ke Blue Mosque. xsabar nak tgk msjid yang selalu kluar kat tv n. kat tepi2 tu pon banyak masjid. memang banyak dan semua cantik2. sampai je depan blue mosque, seperti kena pukau. terpaku, terpegun dan semua skali lah. Blue Mosque cantik sangat. besar. Subhanallah. satu perasaan yang xdapat digambarkan. tu baru Blue Mosue, bukan Kaabah lagi. :)

bertentangan dengan Masjid Biru, ada satu muzium. dulunya sebuah gereja, selepas penaklukan orang islam, gereja tersebut dijadikan masjid. Hagia Sofia nama diberi. one of magnificent thing after Blue Mosque. tapi sayang kitorang masuk.. mahal, tp sebenarnya ok je. :(
 

berjalan2 jalan lagi menuju arah bertentangan, seharan dihabskan dengan berjalan. balik2, tido. hehe
keesokan harinya, keluar untuk mencari buah tangan. ada la beli skit2.x dan bajet. hehe. terjumpa la Grand Bazaar. memang grand la. besar sangat2 dan bercabang2,. xtau mana nak pergi. hehe.

malam tu adalah tragedi! depan Masjid Biru plak tu. :(
keluar untuk draw duit, duit xkluar, kad pon xkluar. *&^%$#@. nasib bak ada orang turki yang baik pnjamkan phone untuk call  HSBC. tu pon still kna bayar kat dy sebab cakap dengan operator HSBC kat Malaysia. tp everythings fine la.. :)


balik ke Cairo dengan 3TL dalam poket. satu hari xmakan. sedihh~ 
flight kitorang pukul 7.45pm dari Istanbul dan sampai kat Cairo pada pkul 9 lebih2. hehe. 
nasb baik ada lagi spare duit mesir, kalau x, memang tdo kat airport la mlm tu. haha.


Turki, satu perjalanan yang belum terhenti. InsyaAllah aku akan kembali, satu hari nanti. 
gule gule (bye bye). 


Assalamualaikum.. :)





























gudbye istanbul~

1 comments:

Anonymous said...

hai kimi. awk slalu jd mushrif saye. apesal awk comel gila. serious. comel gila. jum kenal. :D harap awk bls. hihi :D

Post a Comment